<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=271489683739696&ev=PageView&noscript=1" /> <img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=636105677206912&ev=PageView&noscript=1" />
16 Sty

16 Stycznia - Dzień pikantnych potraw

Dnia 16 stycznia w kalendarzu przypada nietypowe święto - pikantnych potraw. Od czasu do czasu lubimy zjeść coś z ostrzejszą nutą smaku. Poniżej znajdziecie ciekawe informacje, jak przyprawy uważane za pikantne lub dodające ostrości potrawom, wpływają na nasze zdrowie i życie.

Chili

Dzięki zawartości kapsaicyny działa przeciwbakteryjnie, poprawia krążenie oraz stabilizuje ciśnienie krwi. Spowalnia także wchłanianie tłuszczu w jelitach, a także wpływa na proces rozkładu węglowodanów regulując poziom glukozy we krwi po posiłkach.


Chrzan

Przyspiesza przemianę materii, ułatwia trawienie, zwiększa odporność, zawiera bardzo dużo witaminy C.


Cynamon

Poprawia trawienie, działa też przeciwbiegunkowo. Cynamon wpływa na układ sercowo- naczyniowy poprzez obniżenie ciśnienia krwi, a także obniża stężenie glukozy na czczo, trójglicerydów oraz cholesterol. Hamuje wzrost H. pylori odpowiedzialnej za wrzody żołądka. Zwiększa wrażliwość receptorów dla insuliny na komórkach organizmu. Poprzez szereg mechanizmów wspiera profilaktykę i leczenie cukrzycy oraz insulinooporności.


Czosnek

Działa bakteriobójczo i antywirusowo. Zawiera olejek eteryczny, który ma silne właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Cynamon jest również zasobny w witaminy: A i z grupy B oraz związki o działaniu antyoksydacyjnym. Jest w nim również obecny potas, wapń, mangan, cynk i magnez. Dzięki tym składnikom, cynamon wpływa korzystnie na żołądek i apetyt. Herbatę z jego dodatkiem zaleca się jako napój pobudzający krążenie i wywołujący poty.


Papryka, pieprz, chili

Poprawiają trawienie, nadają potrawom pikantny smak. Poprawiają odporność, a także ukrwienie błony śluzowej, co sprzyja lepszemu wchłanianiu substancji odżywczych, składników mineralnych i witamin.


Kurkuma

Uważana jest za tzw. Superfood. Najważniejszym składnikiem kurkumy jest kurkumina – fitozwiązek o właściwościach przeciwutleniających. Ma ona działanie przeciwnowotworowe i przeciwzapalne, chroni układ odpornościowy. Przyprawa zawiera też błonnik, olejki lotne oraz żywice. Jest bogatym źródłem witaminy C i witamin z grupy B, które biorą udział w procesach tworzenia czerwonych krwinek. W kurkumie jest również dużo żelaza, które pomaga m. in. w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Dzięki tym składnikom, kurkuma działa przeciwzapalnie, oczyszcza organizm, wpływa korzystnie na układ pokarmowy, serce i mózg. Ponadto poprawia nastrój. Działa przeciwbakteryjnie, wyrównuje koloryt skóry i poprawia jej elastyczność.


Curry

Dzięki obecności szeregu przypraw (kurkuma, imbir, pieprz czarny, kolendra, kmin rzymski, gorczyca, chili) posiada szerokie spektrum działania na organizm. Stabilizuje i obniża ciśnienie krwi, poprawia profil lipidowy, poprawia trawienie oraz przeciwdziała chorobie Alzheimera.

Twój komentarz




POKAŻ